[ Pobierz całość w formacie PDF ]
złośliwości, bardzo mu się to nie podoba, uświadamia sobie bowiem, że nie będzie mógł doprowadzić do
końca złośliwości rozpoczętej, ponieważ jego oczywiste podstępy odkryto.
[327] Reguła 14. [Nieprzyjaciel] zachowuje się podobnie jak dowódca, który chce zwyciężyć i zebrać łup.
Dowódca bowiem i wódz wojska zakłada obóz i po zbadaniu sił i położenia zamku atakuje go od
najsłabszej strony. W podobny sposób [postępuje] nieprzyjaciel natury ludzkiej: krąży, bada ze wszystkich
stron wszystkie nasze cnoty teologalne, główne i moralne i atakuje nas oraz próbuje zwyciężyć tam, gdzie
nas znajdzie słabszymi i gdzie nam więcej brakuje do zbawienia wiecznego.
[328]
Reguły [służące]
do tego samego celu dla większego rozeznania duchów.
Odpowiadają one raczej drugiemu tygodniowi [wiczeń] [10]
[329] Reguła 1. Jest właściwością Boga i Jego Aniołów, że w poruszeniach swoich [w duszy] dają
prawdziwą radość i wesele, a usuwają wszelki smutek i zamieszanie, które wprowadza nieprzyjaciel. Jego
właściwością natomiast jest walka przeciw takiej radości i pociesze duchowej przez podsuwanie
pozornych racji, zawiłości i nieustannych podstępów.
[330] Reguła 2. Tylko Bóg, nasz Pan, daje pociechę bez uprzedniej przyczyny. Właściwością Stwórcy
bowiem jest to, że wchodzi w duszę, wychodzi z niej i powoduje w niej poruszenia, pociągając ją całą do
miłości swego Boskiego Majestatu. Mówię, że bez żadnej przyczyny, czyli bez żadnego uprzedniego
odczucia lub poznania jakiegokolwiek przedmiotu, dzięki któremu taka pociecha mogłaby nadejść [do
duszy] za pośrednictwem odziaływania rozumu i woli.
[331] Reguła 3. Za pomocą jakiejś przyczyny, może pocieszać duszę zarówno anioł dobry, jak zły, ale dla
przeciwnych celów: anioł dobry - dla postępu duszy, ażeby wzrastała i postępowała z dobrego ku
lepszemu; anioł zły dla czegoś przeciwnego, mianowicie żeby ją pociągnąć do swoich przewrotnych
zamiarów i złości.
[332] Reguła 4. Właściwością anioła złego jest to, że się przemienia w anioła światłości, idzie razem z
duszą pobożną, a potem stawia na swoim, to znaczy podsuwa myśli dobre i święte dla takiej duszy
sprawiedliwej, a potem krok po kroku stara się dojść do swego celu i wciąga duszę w swoje zakryte sidła i
przewrotne zamysły.
[333] Reguła 5. Musimy zwracać baczną uwagę na przebieg myśli. Jeżeli ich początek, środek i
zakończenie jest dobre i jeżeli się ku dobru skłaniają, jest to znak dobrego anioła. Jeżeli jednak z
przebiegu myśli, które się nasuwają, wynika ostatecznie jakieś zło, rozproszenie lub mniejsze dobro niż
to, którego dusza przedtem zamierzała dokonać, albo jeśli to osłabia lub niepokoi duszę albo wprowadza
w nią zamieszanie, a pozbawia jej pokoju ciszy i odpocznienia - jest to wyrazny znak, że pochodzi ona od
anioła złego, nieprzyjaciela naszego postępu i zbawienia wiecznego.
[334] Reguła 6. Kiedy nieprzyjaciel natury ludzkiej zostanie odkryty i rozpoznany po swoim wężowym
ogonie i złym celu, do którego zmierza, będzie korzystną rzeczą dla osoby, którą ogarnęły pokusy, jeżeli
się natychmiast zastanowi nad przebiegiem dobrych myśli, jakie jej podsuwa [zły anioł], i nad ich
początkiem, a także nad tym, jak się on stopniowo starał, by spowodować jej odejście od słodyczy i
radości duchowej, w której trwała, aż do tego, by ją pociągnąć do swojego przewrotnego zamiaru. Chodzi
o to, żeby poznawszy i zapamiętawszy to doświadczenie, strzegła się w przyszłości jego zwyczajnych
podstępów.
[335] Reguła 7. W tych, którzy postępują od dobrego ku lepszemu, dobry anioł działa słodko, lekko i
łagodnie jak kropla wody, która spływa na gąbkę, zły - gwałtownie, z hałasem i niepokojem, jak kropla
wody padająca na kamień. Na tych natomiast, którzy przechodzą ze złego w gorsze, wspomniane duchy
oddziaływują w sposób odwrotny. Przyczyną tego jest usposobienie duszy przeciwne lub podobne
aniołom, o których wyżej była mowa. Kiedy bowiem jest przeciwne, wchodzą one z hałasem, wyraznie i
dostrzegalnie, kiedy natomiast usposobienie duszy jest podobne, wchodzą w milczeniu jak do własnego
domu z otwartymi drzwiami.
[336] Reguła 8. Kiedy pociecha rodzi się bez przyczyny, to chociaż nie ma w niej podstępu, ponieważ od
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Podobne
- Start
- Kraszewski JĂłzef Ignacy KrĂłl i Bondarywna
- Kraszewski JĂłzef Ignacy KrzyĹźacy 1410
- JĂłzef Ignacy Kraszewski Szalona(1)
- ÄÂć ÄÂĂąycie ze zloscia[2]
- Jordan Robert Conan. Droga demona
- Królewski Ród 07 Morgan Raye Zemsta ksićÂcia
- Machado de Assis EsaÄĹź e Jacó
- Amber Kell The Vampire King's Husband (pdf)
- Koran
- Deaver Jeffery Spirale strachu
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- aceton.keep.pl