[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Zwiatowej sławy biblista i może najlepszy znawca
symbolu jest i dziś bardzo modny w świecie. Dają temu
Apokalipsy od strony teologicznej D. Mollat przypomina
wyraz głębokie studia, które prowadzili Mircea Eliade,
o treści liturgicznej w Apokalipsie. To przypomnienie po-
Paul Ricoeur).
109
108
zwoli inaczej spojrzeć na tę Księgę i lepiej zrozumieć
W Apokalipsie są różne symbole, a mianowicie:
jej treść. I tak w samym adresie Księgi jest dzisiaj sto
- Cyfry i liczby. Mają one jednak raczej wartość jako
sowane w liturgii pozdrowienie: Aaska wam i pokój od Te
ściową aniżeli ilościową. Zwiat symboliki liczbowej jest
go, Który jest, Który był i Który przychodzi (Ap 1, 4).
znacznie oddalony od współczesnego człowieka, chociaż
O liturgicznym profilu Księgi świadczy fakt, że Jan ma
wraca do niego czasem film. Starczy tu wspomnieć film
pierwszą wizję w  Dzień Pański", w niedzielę, kiedy
Omen oparty na liczbie sześćset sześćdziesiąt sześć, sym
wspólnota wierzących gromadzi się na liturgii euchary
bolizującej drugą Bestię - symbol fałszywego proroka
stycznej. Księga zawiera w opisie niebiańskiej liturgii
(Ap 13, 18) oraz film Trzecia część nocy oparty na apokalip
formuły liturgiczne:  Amen", potrójne Zwięty, Zwięty,
tycznym motywie klęski żywiołowej wzorowanej na pla
Zwięty, Pan Bóg (trishagion),  Alleluja", oraz aklamację
gach egipskich (por. 8, 12).
z modlitwy aramejskiej pierwotnego Kościoła  Maranat-
- Symbole rzeczowe. Oczy symbolizujące wiedzę, sie
ha" - Panie nasz przyjdz (zob. 1 Kor 16, 22). Apokalipsa
dem oczu - wszechwiedzę; skrzydła - ruchliwość; nogi -
opisuje procesje, modlitwy, gesty adoracji. Wymienia pa
stabilność; ręce - panowanie; rogi - potęgę; korona - wła
ramenty liturgiczne, jak: ołtarze, księgi, szaty, wspomina
dzę królewską; długa szata - kapłaństwo; palma - zwycię
lampy, czasze, kadzielnice, palmy, wprowadza chóry kan
stwo; miecz - zniszczenie; manna ukryta - nagrodę; filar -
torów śpiewających przy akompaniamencie harfy i trąby.
stałość; filar z wypisanym na nim imieniem - utwierdze
Dostrzegalne są aluzje do celebracji świąt, do sakramentu
nie w dobrem; szata - duszę; gwiazda - anioła (biskupa);
Eucharystii i Chrztu.
złote świeczniki - kościoły; tęcza - miłosierdzie; morze -
Liturgia w Apokalipsie ma poczwórny wymiar: teocen-
symbol odległości Stwórcy od stworzenia; pustynia - miej
tryczny (skierowanie ku Bogu), chrystocentryczny (kult od
sce schronienia; orle skrzydło - opiekę; siedem lamp og
dawany Chrystusowi, zob. Ap 5, 8-9; 5, 11-12), eklezjalny
nistych - dary Ducha Zwiętego; wieniec na głowie - zwy
(kościelno-wspólnotowy, zob. Ap 7, 9. 10) i mistyczny: ten
cięstwo; dziewictwo - zachowaną czystość wiary.
ostatni wymiar ma znamiona nadprzyrodzone: A oto Bara
- Symbole przyrodnicze. Księżyc symbolizuje zmien
nek stojący na górze Syjon, a z Nim sto czterdzieści cztery ty
ność, słońce - światłość, łaskę, ropuchy - duchy nieczyste.
siące mające imię Jego i imię Jego Ojca wypisane na czołach (Ap
- Symbol miast. Sodoma symbolizuje demoralizację,
14, 1). I śpiewają jakby pieśń nową przed tronem (...) a nikt tej
Babilon - wrogi Kościołowi Rzym cesarzy-prześladowców.
pieśni nie mógł się nauczyć prócz stu czterdziestu czterech tysię
Harmadegon, nazwa z hebrajskiego Har - góra i Megiddo
cy wykupionych z ziemi (Ap 14, 3). Cytat wskazuje, że  Litur
- miejsce wielu przegranych bitew. Góra Karmel była
gia jest darem z góry", uczestniczą w niej ludzie wiary,
miejscem kary wymierzonej prorokom Baala przez Eliasza
z imieniem Baranka wypisanym na czole, co jest znakiem
(1 Kri 18, 20. 40). Jest tu symbol  dwupiętrowy" - zapo
przynależności do Zbawiciela. Wspomniana liturgia jest ce
wiada klęskę bałwochwalstwa i zwycięstwo nad potęgami
lebrowana w łączności z całym Kościołem, w wierności Tra
demonicznymi (Ap 16, 16).
dycji. To jest znak, że pochodzi od Boga, prowadzi do Nie
- Symbole różne. Abaddon, słowo hebrajskie, mające
go, daje łaskę (por. Apokalipsa dzisiaj).
odpowiednik grecki Apollyon - Niszczyciel, Ap. 8, 11;
110
111
- Makaryzmy. Makaryzmy są równoznaczne z błogo
różnych ludzi. Spotkanie składało sie z dwóch części. Z wy
sławieństwami. Ich nazwa pochodzi z greckiego makarios -
kładu Ksiąg Daniela i Apokalipsy tłumaczonych w karygodny
szczęśliwy. Apokalipsa podaje siedem błogosławieństw. Od
sposób. Druga część spotkania była ostrym atakiem na Ko
noszą się one do tych, którzy: odczytują, słuchają i strzegą
ściół katolicki, a szczególnie na Papieża. Słuchacz odnosił
Proroctwa Apokalipsy (A 1, 3), umierają w łączności z Pa smutne wrażenie, bo widział jak dalece ludzie są poza Kościo
nem (Ap 14, 13), strzegą czystości swej duszy (Ap 16, 15), łem i dialogiem.
są wezwani na ucztę Baranka (Ap 19, 9), powołani zostali
Trafna jest podana ocena. Przytoczone zjawiska burzą
do pierwszego zmartwychwstania, czyli do życia w łasce
dialog ekumeniczny. Do ekumenizmu należą te Kościoły
(Ap 20, 6), strzegą przesłania proroczego z Apokalipsy (Ap [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • cukierek.xlx.pl