[ Pobierz całość w formacie PDF ]
perskie. Zamiast tradycyjnego ciosu, tak typowego dla dawnej architektury gruzińskiej, coraz
częściej używano cegły, i to nie tyle nawet jako materiału budowlanego, ile raczej do dekoracji
wystroju fasady, budowy lub odbudowy kolumienek, gzymsów itp. Typowe dla sztuki perskiej
elementy pojawiają się w dekoracji su-fitów, ścian, nisz.
Spośród najciekawszych zabytków budownictwa sakralnego, w których wyraznie występują
elementy typowe dla sztuki Persji, wymienić należy dzwonnicę w miejscowości Ninocminde w
Kachetii, zbudowaną w połowie XVI w. Z kolei warto wspomnieć o dzwonnicy Anczischati w
Tbilisi wystawionej w 1675 r. Wpływy perskie występują także w architekturze kościoła
kopułowego wystawionego w Gremi przez króla Kachetii Lewana w latach sześćdziesiątych XVII
w. Talenty architektów gruzińskich wysoko oceniane były w świecie islamu. Tak np. podczas
najazdów na Gruzję zarówno szach Tahmasib I, jak pózniej Abbas I i Abbas II przesiedlali
gruzińskich architektów do Persji. Ich dziełem było wiele monumentalnych budynków w stołecz-
nych miastach tego kraju, początkowo w Kazwinie, a następnie w Isfahanie. Architekt perski
Ahmed Giurdżi (to znaczy Ahmed Gruzin, a więc prawdopodobnie Gruzin, który przyjął islam)
wybudował wiele meczetów i minaretów na terenie południowego Iranu oraz Beludżystanu,
wyróżniających się lekkością i artystycznym wykoń-czeniem wnętrz.
W malarstwie monumentalnym nadal silne pozostały tradycje po-przedniego okresu, a gruzińscy
mistrzowie cieszyli się znaczną sławą.
Na przykład w ostatnich latach XVI w. do klasztoru gruzińskiego,
tzw. iberyjskiego, na górze Athos sprowadzony został z Gruzji zakonnik
posiadający duże uzdolnienia malarskie, ojciec Marek, który namalował
wiele fresków, bardzo wysoko ocenianych przez współczesnych, jak
i tych, którzy pózniej zwiedzali ów klasztor. Na nieszczęście w latach
czterdziestych XIX w. freski te zostały w nieudolny sposób odnowione
i niemożliwa jest już właściwa ocena dzieł ojca Marka. Bardzo ciekawym
110
zabytkiem sakralnego malarstwa monumentalnego są malowidła ścien-ne w pochodzącym z XVI
w. malutkim kościele pod wezwaniem Zw. Jerzego w Gelati w Imeretii.
Prawie wszystkie zabytki świeckiego malarstwa monumentalnego z tego okresu uległy zniszczeniu.
Z różnych jednak relacji zachowały się wzmianki, że pałace władców i wielkich feudałów
gruzińskich na wzór bizantyjski ozdobione były wielkimi malowidłami ściennymi. Przedstawiały
one często sceny batalistyczne. Niekiedy sięgano do tematów z wierzeń demonologicznych. Tak
np. w pałacu króla Kartlii Rostoma przedstawione były sceny walki z fantastycznymi istotami
folkloru orientalnego, tzw. dewi (pół zwierzęta, pół ludzie, uosobie-nie złych sił). Jedyny zresztą
zachowany do naszych czasów tego rodzaju zabytek monumentalnego malarstwa w Swanetii
przedstawia walkÄ™ bohaterskiego rycerza Amirana ze smokiem i dewi.
Wysoko stało jeszcze malarstwo iluminacyjne sakralnych i świeckich
rękopisów. Przerwane zostały co prawda utrzymujące się przez wieki
kontakty ze sztuką bizantyjską, jednocześnie jednak oddziaływać zaczęła,
111
szczególnie na iluminację rękopisów świeckich, wysoka technika perskiego malarstwa
miniaturowego. Nie bez znaczenia były tu również wpływy sztuki włoskiej. W XV i w początkach
XVI w. wysoki poziom osiągnęli miniaturzyści z południowej Gruzji, działający na dworze władcy
państewka Samcche-Saatabago.
Za najwybitniejsze dzieło z zakresu malarstwa miniatur kościel-nych uważa się szesnastowieczny
psałterz pochodzący z terenu Gruzji zachodniej, zawierający około siedemdziesięciu miniatur
przedstawia-jących wydarzenia z życia biblijnego króla Dawida oraz z tematyki Nowego
Testamentu. Miniaturami ozdabiano również rękopisy o treści świeckiej, a więc np. odpisy
klasycznego poematu Rustawelego oraz wiele utworów będących tłuznaczeniem z literatury
perskiej. Wysoki poziom osiągnęli również miniaturzyści gruzińscy, którzy pracowali w Persji. W
końcu XVI w. wyróżniał się wyjątkowym talentem działający tam gruziński muzułmanin Siausz.
Bardzo ciekawa i oryginalna była twórczość wybitnego miniaturzysty, również Gruzina, który
przyjął islam, Ali-kuli Dżabadara. Przy swych niektórych miniaturach, wzoro-wanych zarówno na
dawnej sztuce gruzińskiej, jak i perskiej oraz zachodnioeuropejskiej, zamieszczał podpisy w języku
ojczystym. Nadal specjalnością sztuki gruzińskiej były precyzyjne wyroby z metalu. Wysoki
poziom zachowały wykonane z metalu ikony produko-wane w różnych częściach Gruzji. W XVII
w. bardzo interesujący ośrodek produkcji artystycznie cyzelowanych w metalu ikon znajdował się
w mieście Zugdidi i w pewnym stopniu wiązał się z mecenatem władców Megrelii Dadianich, a
zwłaszcza Lewana II. Straszliwe zniszczenia, jakie dotknęły Gruzję w omawianym okresie,
negatywnie wpływały na sztukę tego kraju. W porównaniu ze złotym wiekiem rządów królowej
Tamary znacznie obniżyła ona swój poziom. Nadal jednak w niektórych dziedzinach gruzińscy
artyści reprezentowali wysoki kunszt, a ich twórczość niewątpliwie zasługuje na uznanie.
VII. PRÓBY ODRODZENIA
PACSTWA GRUZICSKIEGO W XVIII WIEKU
DZIAAALNOZ WACHTANGA VI
__
W KOCCU XVII w. nastąpiło poważne osłabienie obu potęg muzułmańskich, których ingerencję
w wewnętrzne sprawy Gruzji tak dotkliwie odczuwała cała ludność tego kraju. Państwo
osmańskie, które w drugiej połowie XVII w. wykazało dużą aktywność militarną i przez pewien
okres na terenie Europy zagrażało nie tylko Rzeczypospolitej szlacheckiej, ale również cesarstwu
austriac-kiemu, po przegranej bitwie pod Wiedniem w 1683 r. powoli traciło na znaczeniu jako siła
polityczna i wojskowa. Pokój karłowicki z 1699 r. zamknął okres zaborczych podbojów tureckich
w Europie. Państwo osmańskie przeżywało poważne przesilenie wewnętrzne. Tron sułtański
wstrząsany był oddolnymi ruchami mas ludowych, odśrodkową działalnością poszczególnych
wielkich feudałów, buntami stołecznego garnizonu. Nadzwyczaj poprzednio sprawna administracja
turecka ulegała demoralizacji, szerzyło się przekupstwo i łapownictwo. Potężna ongiś armia
sułtańska traciła swą siłę bojową. Wyraznie uwidoczniał się jej zły system organizacyjny,
przestarzałe uzbrojenie. Co prawda dla słabych państw kaukaskich była to jeszcze potęga,
jednocześnie, jednak przestała być ona groznym przeciwnikiem dla takich mocarstw europej-skich,
jak Rosja i Austria.
Znacznie ostrzejszy kryzys przeżywała Persja, konkurująca na terenie Kaukazu z Turcją. Za
rządów ostatnich szachów z azerbejdżańskiej dynastii Sefewidów nastąpił chaos organizacyjny
tego państwa. Poszcze-gólni gubernatorzy, zwłaszcza zarządzający kresowymi prowincjami tego
imperium, w małym stopniu liczyli się z centralną władzą państwową, uważali się niemal za
niezależnych władców. Grozna ongiś armia uległa organizacyjnemu rozprzężeniu, zatraciła swój
dotychczasowy po-tencjał wojenny. Na wschodnich kresach imperium zaczęły wybuchać
powstania plemion afgańskich, których wojska perskie nie potrafiły uśmierzyć.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Podobne
- Start
- Strugaccy Arkadij i Borys Historia przyszłości 1. W krainie purpurowych obłoków
- Piercien i roza czyli historia Lulajci Bulby Thackeray
- Carson Aimee Historia pewnej namiętności
- Domańska Antonina Historia żółtej ciżemki
- czech slovak rep history
- TAYLOR, WM. C. HISTORY OF ROME(1)
- Kraszewski JĂłzef Ignacy KrzyĹźacy 1410
- (WAM) . New Testament From Sinaitic Manuscript H.T. Anderson
- Jack Yeovil Dark Future 3 Comeback Tour
- Lavinia_Lewis_ _Nate's_Deputy
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- thelemisticum.opx.pl