[ Pobierz całość w formacie PDF ]
jeśli sceptyk nie jest przekonany, \e jego poglądy są prawdziwe, to
równoznaczny z początkiem zaiste ciemnego, średniego" okresu między
dlaczego je głosi? Sceptycyzm jest zabobonem.
dwiema \ywymi epokami myśli: scholastyczną i współczesną.
Sceptycyzm znajduje sobie zawsze zwolenników w okresach roz-
Większość dorobku zdobytego w staro\ytności i średniowieczu została
kładu społecznego. Wówczas nie tylko więz społeczna ulega rozluz-
wówczas zapomniana i trzeba było doczekać się końca XIX wieku, aby
nieniu, ale równocześnie ludzie wyobcowani ze społeczeństwa tracą, \e
filozofia mogła znowu nawiązać do scholastycznej tradycji.
się tak wyrazimy, duchowy grunt pod nogami i popadają w rozpacz, jaką
Tote\ u\ywanie nazwy scholastyczny w tym znaczeniu jest zabo-
jest właśnie sceptycyzm. Natomiast gdy społeczeństwo jest zdrowe
bonem i jest za taki uwa\ane przez wszystkich znawców przedmiotu.
i twórcze, nie spotykamy w nim zwolenników tego zabobonu.
Patrz: filozofia nowo\ytna, odrodzenie, postęp.
Patrz: pewność, prawda, relatywizm
SCJENTYZM. Zabobon wielce rozpowszechniony w XIX wieku i
SCHOLASTYKA. Drugi okres filozofii średniowiecznej (XI-XVI
dziś jeszcze często wyznawany w krajach zacofanych, a polegający na
wiek). Wyrazy scholastyka i scholastyczny bywają często u\ywane
połączeniu dwóch zabobonów: pozytywizmu* i wierzenia w bez-
przez niefachowców w pejoratywnym znaczeniu. Takie znaczenie
względną pewność*, osiągalną w naukach przyrodniczych. W rze-
nadał im wiek XVIII. Analogiczny odcień miała (wówczas) np. nazwa
czywistości zarówno pozytywizm, jak i wierzenie w bezwzględną
średniowiecznej sztuki gotyk. Powtarzanie kpin i fałszów głoszonych
pewność wyników nauk przyrodniczych są zabobonami. Jeśli chodzi o
ongiś (nie tylko w XVIII wieku, ale przede wszystkim w czasie
tzw. prawa (wyniki indukcji pierwszego stopnia) osiągamy w nich
118
119
Sto zabobonów
Józef Bocheński
nieraz pewność moralną, tj. wysoki stopień prawdopodobieństwa. urzędników i, co za tym idzie, do zubo\enia obywateli i ograniczenia
Ale wielkie teorie, które przedstawiają największy interes z punktu ich wolności. W tym znaczeniu słowa socjalizm jest więc zabobonem.
widzenia filozofii, nie są nigdy pewne nawet w tym słowa znaczeniu. Swoje powodzenie zawdzięcza on połączeniu dwóch bardzo sil-
Współcześnie scjentyzm stracił wielu zwolenników i na ogół nych motywów: troski o biednych i upośledzonych oraz zazdrości
wobec bogatych i uprzywilejowanych.
ludzie mają raczej skłonność do wpadania w zabobon przeciwny, a mia-
nowicie w sceptycyzm*. Niemniej niesiony przez partie komuni- W języku komunistycznym nazywa się socjalistycznymi państwa
styczne i ludzi zacofanych, których nie brak jeszcze dzisiaj, scjen- rządzone przez partie komunistyczne, ale które nie osiągnęły jeszcze
tyzm jest nadal zabobonem niebezpiecznym. pełnego komunizmu*. Ró\nica ma mianowicie polegać na tym, \e w
socjalizmie ka\dy otrzymuje swój udział w dochodzie społecznym w
Patrz: pewność, nauka, pozytywizm.
miarę swojego wkładu, natomiast w komunizmie w miarę potrzeb.
Powinno być jasnym, \e ten u\ytek słowa socjalizm nie ma wiele
wspólnego z normalnym, \e mo\e uchodzić za celowo szerzony za-
SEKTY. Wspólnoty religijne względnie parareligijne odznaczające się
bobon.
tym, \e ich członkowie uwa\ają przywódcę sekty, jej guru* za
bezwzględny autorytet*, zarówno epistemiczny jak i deontyczny. Sekty
Patrz: kapitalizm, komunizm, marksizm.
mogą powstać zarówno wewnątrz wielkich wspólnot religijnych (koś-
ciołów) jak i poza nimi, ale mają zawsze ten sam charakter: wypo-
wiedzi guru są uwa\ane za objawienie boskie, jego rozkazy za bez-
SOLIPSYZM. Skrajna i skrajnie zabobonna postać idealizmu*
względnie obowiązujące w sumieniu itd. Jak daleko to iść mo\e,
teoriopoznawczego (podmiotowego). Zgodnie z nim istnieje tylko filozof
świadczą liczne mordy i samobójstwa dokonane przez wyznawców
przyznający się do solipsyzmu - wszyscy inni ludzie i rzeczy w świecie
sekt na rozkaz guru. Sekciarstwo jest więc niebezpiecznym zabobonem.
są tylko ideami", wyobra\eniami w jego umyśle. Solipsyzm jest jeszcze
bardziej przeciwny zdrowemu rozsądkowi ni\ pospolity idealizm
Patrz: guru, religia.
podmiotowy - jak gdyby łatwiej było przeczyć istnieniu rzeczy ani\eli
istnieniu innych ludzi. Bertrand Russell, który był filozofem zdrowego
rozsądku, opowiada, \e dostał kiedyś od wybitnej logiczki McCallum
SOCJALIZM. Ruch zwalczający nie tylko kapitalizm*, ale i
list, w którym pisała mu: Jestem solipsystką i jestem pewna, \e
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Podobne
- Start
- Melissa.P. .Sto.pociagniec.szczotka.przed.snem
- 445. Fraser Anne Mój wspaniaśÂy szef
- Diana Palmer Gotowa na wszystko
- Flux Stephen Baxter
- Wa
- William Shatner Tek War 1 Tek War
- Jack Yeovil Dark Future 3 Comeback Tour
- Jane Yolen Pit Dragon 03 A Sending of Dragons
- 02 Nienacki Zbigniew Pan Samochodzik i skarb Atanaryka
- Sean Michael Velvet Glove Volume II
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- trzonowiec.htw.pl