[ Pobierz całość w formacie PDF ]

stworzy profil idealnego u ytkownika/klienta i z my l o nim budowa szablon
sklepu. Znaczenie ma nie tylko rozk ad czy obecno ró nych elementów w sklepie.
Wa ne s tak e kolory, nazewnictwo i wyja nianie procesu zakupowego (przyk ad:
podstrona Jak kupowa ?). Abstrahuj c od powy szego, ka dorazowo szablon sklepu
powinien:
by prosty, przejrzysty i czytelny;
zawiera tylko te elementy, które czemu s u , maj konkretny cel istnienia
 wszystkie inne nale y usun .
Szybkie adowanie si sklepu. Szybko adowania si serwisu to tak e element
u yteczno ci. Strona powinna adowa si jak najszybciej, najlepiej co najwy ej
kilka sekund. Je li sklep aduje si d u ej ni 5 sekund, nale y popracowa nad jego
optymalizacj (zmian hostingu na wydajniejszy albo optymalizacj skryptów i grafiki
w szablonie sklepu).
Czcionka. W tym zakresie trzymaj si nast puj cych rad:
1. Kontrast  optymalnym rozwi zaniem jest stosowanie ciemnej (czarnej lub
ciemnoszarej) czcionki na jasnym (bia ym lub jasnoszarym) tle.
2. Rozmiar  nie stosuj zbyt ma ej czcionki, bo niektórzy u ytkownicy b d mieli
problemy z jej odczytaniem; 12 pikseli dla tekstu b dzie dobr wielko ci
(dla wyró nienia nag ówków stosuj oczywi cie wi ksz czcionk ).
3. Liczba czcionek  ogranicz liczb stosowanych czcionek, najlepiej do jednej.
Oczywi cie w elementach takich jak has o przewodnie (tagline, slogan) czy
reklamy graficzne na stronie (ewentualnie tak e nag ówki) mo esz u y innej
czcionki ni w tek cie.
4. Kolory  najlepiej stosuj tylko dwa kolory: jeden dla zwyk ego tekstu, a drugi
dla linków ( czy, odno ników). Oczywi cie, je li np. na przyciskach stosujesz
ciemne t o, zastosuj na nich kontrastuj cy kolor czcionki.
5. Rodzaj  stosuj czcionki bezszeryfowe, poniewa atwiej si je czyta na ekranie
komputera, tabletu czy smartfona.
Kup książkę Poleć książkę
90 Biblia e-biznesu
Formatowanie tekstu. We pod uwag cztery zasady:
1. Stosuj nag ówki dla zwi kszenia przejrzysto ci tekstu i zwrócenia uwagi
u ytkownika.
2. Listy punktowane oraz wyliczenia zwi kszaj przejrzysto tekstu i pozwalaj
skuteczniej pokaza np. korzy ci lub cechy produktów lub us ug.
3. Pogrubienia stosuj rzadko  tylko po to, aby dobitnie zwróci uwag na jaki
wyraz czy fraz .
4. Aby zwi kszy czytelno tekstu, twórz krótkie bloki tekstowe.
Oznaczenie i wygl d linków i klikalnych elementów. W ka dym sklepie internetowym
wiele elementów jest klikalnych (linkuj cych do podstron sklepu lub wykonuj cych
inn akcj , np. dodanie produktu do koszyka). S to nie tylko linki tekstowe, ale tak e
nag ówki, obrazki, ikony i przyciski menu. Nie zawsze u ytkownik intuicyjnie wie,
co jest czem, a co nim nie jest. Dlatego warto postara si , by elementy klikalne
odró nia y si od reszty.
W odniesieniu do samych linków tekstowych  pami taj, aby cza:
a) albo mia y inny kolor czcionki ni zwyk y tekst, albo by y podkre lone;
mo esz oczywi cie zastosowa formatowanie linków w postaci innego koloru
i równoczesnego podkre lenia;
b) zmienia y posta po najechaniu na nie kursorem (tzw. stan hover); je li link jest
podkre lony, niech po najechaniu podkre lenie znika, lub odwrotnie; analogicznie
mo esz zastosowa zmian koloru;
c) wspó gra y z kolorystyk szablonu.
Jasny przekaz akcji zakupowej. Nie próbuj by w tym zakresie kreatywnym.
Standardem jest opisywanie przycisków zakupowych jako Do koszyka lub Dodaj
do koszyka.
Etykiety i nazewnictwo. Stosuj ogólnie przyj te (cho oczywi cie nie ma tutaj
adnych oficjalnych zasad) nazwy dla typowych elementów: nazwa strony Kontakt,
przycisk Strona g ówna (ewentualnie Home), podstrona Opinie klientów. Je li
wyka esz si zbytni kreatywno ci w tym obszarze, mo esz zdezorientowa
u ytkownika.
Logo i tagline. W lewym górnym rogu strony (szablonu) umie logo sklepu. Logo
powinno by podlinkowane do strony g ównej sklepu. Bezdyskusyjnie zamie tak e
tagline (z ang. slogan, has o przewodnie). Dobry tagline podniesie konwersj
w e-sklepie, zatem nie lekcewa tego zagadnienia. Niech tagline niesie zarówno
informacje ( e jest to sklep internetowy i jaki ma asortyment), jak i emocje (dlaczego
warto kupi w a nie tutaj; czym ten sklep si wyró nia). Wi cej na temat tworzenia
atrakcyjnych i skutecznych tageline ów zdradzam w rozdziale 5.6 ( Tagline ).
Menu górne. Nawigacja jest jednym z najwa niejszych elementów w e-sklepie.
A menu górne jest w zasadzie obowi zkowe. Przyk adowe przyciski (linki) w menu
górnym to (od lewej strony): Strona g ówna, Promocje, Opinie, Jak kupowa ?,
O nas, Kontakt.
Kup książkę Poleć książkę
Rozdzia 2. Sklep internetowy 91
Okruszki. Tak zwane okruszki (ang. breadcrumbs) s obowi zkowym elementem
ka dego sklepu internetowego. Jest to swego rodzaju cie ka, która zdecydowanie
zwi ksza komfort u ytkowania: pozwala u ytkownikowi b yskawicznie zorientowa
si , gdzie si aktualnie znajduje, oraz umo liwia szybkie przej cie do jednego
z wcze niejszych etapów: strony kategorii lub strony g ównej sklepu (rysunek 2.4.2).
Rysunek 2.4.2. Czytelne okruszki w sklepie internetowym ( ród o: tabletoid.pl)
Ikona koszyka. W prawym górnym rogu umie ikon koszyka. Pami taj,
by znajdowa a si w tym samym miejscu na ka dej podstronie sklepu.
Warto zastosowa inn stylizacj dla ikony koszyka, gdy jest on pusty, a inn ,
gdy co zosta o ju do niego dodane. Warto tak e zamie ci krótk informacj o liczbie
i warto ci produktów znajduj cych si w koszyku (rysunek 2.4.3).
Rysunek 2.4.3. Ikona koszyka i informacja o liczbie produktów oraz kwocie zamówienia ( ród o: www.agito.pl)
Wyszukiwarka. Ka dy sklep, nawet z niewielk liczb produktów, powinien mie
wyszukiwark . Oto najwa niejsze rady na temat wyszukiwarki w e-sklepie:
1. Niech pole b dzie szerokie na minimum 25 znaków, tak by u ytkownik widzia ,
co wpisuje.
2. Obok pola na wpisanie szukanej frazy dodaj przycisk Szukaj.
3. Je li w sklepie jest wi cej produktów, wprowad wyszukiwanie zaawansowane,
pozwalaj ce ustala np. zakres cenowy czy konkretne kategorie, w których
ma si odbywa wyszukiwanie.
4. Je li uznasz to za konieczne i przydatne, wprowad filtrowanie wyników
wyszukiwania.
Kategorie i podkategorie. W zasadzie ka dy sklep musi mie kategorie, grupuj ce
produkty. Nawet je li sprzedajesz kilka produktów i akcesoria do nich, wprowad
kategorie: Produkty A, Akcesoria do A.
Je li wymaga tego logika i struktura asortymentu, nale y wprowadzi podkategorie
produktów. Je li masz bardzo szeroki asortyment i chcesz wprowadzi g bsz struktur
kategorii, bardzo dok adnie j przemy l i zaprojektuj tak, by u ytkownik atwo móg
si po niej porusza . Pami taj, by nazwa aktywnej kategorii lub podkategorii by a
wyró niona  np. poprzez zmian koloru czcionki lub przycisku, czy te pojawienie
si ramki.
Newsletter. Umo liw osobom odwiedzaj cym Twój sklep zapisanie si na newsletter,
który b dzie informowa o promocjach czy nowych produktach w sklepie.
Powi zanie z mediami spo eczno ciowymi. U ytkownicy i klienci sklepu mog [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • cukierek.xlx.pl